پرینت

افزایش تولید و درآمد دامداران با اصلاح نژاد داممدیر جهاد کشاورزی مشهد گفت: مشهد یکی از قطب‌های دامپروری در خراسان رضوی بوده و دامپروری یکی اصلی‌ترین شغل‌های اصلی شهرستان است، به طوری که بسیاری خانواده‌ها از این طریق امرار معاش می‌کنند.

 

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد به نقل از روابط عمومی اداره جهاد کشاورزی مشهد، امید طهماسبی‌زاده بیان کرد: مشهد یکی از قطب‌های دامپروری در خراسان رضوی بوده و دامپروری یکی اصلی‌ترین شغل‌های اصلی شهرستان است، به طوری که بسیاری خانواده‌ها از این طریق امرار معاش می‌کنند، همچنین، در مشهد بیش از ۷۵۰ هزار راس دام سبک و ۴۷هزار راس دام سنگین وجود دارد.

 

وی افزود: در حال حاضر میزان تولید گوشت قرمز مشهد، 9 هزار و 500 تن سالیانه و تولید شیر۲۰۰ هزار تن سالیانه است، افزایش تولید و درآمد دامداران با اصلاح نژاد دام مقوله‌ای بوده که از اهداف اصلی معاونت بهبود تولیدات دامی است.

 

مدیر جهاد کشاورزی مشهد ادامه داد: وجود دام‌های بومی با راندمان کم و از طرفی نیاز جامعه به مواد پروتئینی مسؤولان را به فکر این انداخته است که برای افزایش تولید و بالا بردن درآمد دامداران این شهرستان چاره‌ای بیاندیشند.

 

طهماسبی‌زاده گفت: سالیانه به صورت عمده از روش‌های نوین تلقیح مصنوعی برای دام‌های سنگین استفاده می‌شود، اصلاح نژاد اولین گله‌های نژاد بومی، با نژاد‌های خارجی را شروع کردیم و تا به امروز اقدامات مناسبی در این زمینه انجام شده است و در خصوص دام سبک در حال معرفی و اصلاح نژادهای سانن، رو مانوف، ایران بلک و نژاد افشاری دارای ژن مرینوس و رامنی، آرمان هستیم.

 

وی در مورد ویژگی‌های نژاد رومانوف بیان کرد: در نژاد رومانوف، چربی دام بسیار پایین است، به طوری که دمبه دام بومی که به طور متوسط ۸ کیلوگرم است در این نژاد وزن دمبه به یک کیلوگرم می‌رسد.

 

مدیر جهاد کشاورزی مشهد با بیان اینکه از دیگر مزایای این نژاد این است که حجم ماهیچه‌های ران و سردست در گوسفند نژاد رومانوف، ۲ برابر گوسفند با نژاد محلی است، اضافه کرد: در حال کلی، فرم بدنی این نژاد به صورتی است که تولید گوشت بیشتری دارد و راندمان آن نسبت به بومی از ۲ برابر بیشتر است.

 

ظهماسبی زاده با اشاره به اینکه از مهم‌ترین دلیل برتری این نژاد، دوقلوزایی آن است. در هر صد شکم زایش تعداد بره‌ها ۲۵۰ راس بوده، متذکر شد: این در حالی است که در نژادهای بومی این تعداد به ۱۱۰ راس بره تقلیل می‌یابد.

 

وی در مورد افزایش درآمد دامپروری گفت: پرورش این نژاد خیلی سودآور است. هم گوشت بیشتری دارد هم فروش بهتری دارد.

 

مدیر جهاد کشاورزی مشهد بیان کرد: اجرای کامل طرح اصلاح نژاد تقریبادر همه دامداری‌های مشهد به صورت گسترده در حال انجام است، افزایش تولید و درآمد بیشتر را برای همه دامپروران در بردارد.

 

منبع: خبرگزاری فارس
1399/05/13

 

آخرین به روز رسانی دوشنبه, 13 مرداد 1399 23:23

نوشتن دیدگاه


آمار بازدید سایت

2272894
امروزامروز9
دیروزدیروز45
این هفتهاین هفته10
این ماهاین ماه199
آمار کلآمار کل2272894
کاربران وارد شده: 0
مهمان: 2
شما اینجا هستید:   خانه اخبارگزیده اخبار خبرگزاری هاافزایش تولید و درآمد دامداران با اصلاح نژاد دام

طراحی و اجرا توسط شهرام عطریان