پرینت

صندوق حمایت از توسعه زنجیره شیر تشکیل می‌شودبا مصوبه هیات وزیران، وزارت جهادکشاورزی موظف شد نسبت به تشکیل صندوق حمایت از توسعه زنجیره صنعت شیرکشور اقدام کند.

به گزارش خبرگزاری مهر، با تصمیم هیات وزیران، به منظور مدیریت یکپارچه زنجیره تولید شیر خام تا عرضه محصولات لبنی با رویکرد تقویت بخش غیردولتی، وزارت جهادکشاورزی موظف شد نسبت به تشکیل صندوق حمایت از توسعه زنجیره صنعت شیرکشور اقدام کند.

بر این اساس، هیات وزیران در جلسه ۱۳۹۵/۳/۳۰ به پیشنهاد مشترک سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور و وزارت جهادکشاورزی و به استناد اصل یکصد و سی و هشتم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، وزارت جهاد کشاورزی را مکلف کرد تا به منظور مدیریت یکپارچه زنجیره تولید شیر خام تا عرضه محصولات لبنی با رویکرد تقویت بخش غیردولتی و با استفاده از ظرفیت ماده (۱۷) قانون افزایش بهره‌وری بخش کشاورزی و منابع طبیعی - مصوب ۱۳۸۹- با اولویت اصلاح اساسنامه صندوق حمایت از توسعه فرآورده‌های لبنی از طریق مرجع ذی‌ربط، نسبت به تشکیل صندوق حمایت از توسعه زنجیره صنعت شیرکشور با مشارکت تمامی فعالان زنجیره مذکور ظرف شش ماه از تاریخ لازم الاجرا شدن این تصویب‌نامه اقدام نماید.

بر اساس این مصوبه، اختصاص مبلغ چهار هزار و پانصد میلیارد (۰۰۰ ر ۰۰۰ ر ۰۰۰ ر ۵۰۰ ر ۴) ریال از محل اعتبارات مصوب مربوط و منابع ناشی از اجرای قانون هدفمندکردن یارانه‌ها جهت تشکیل و افزایش سرمایه صندوق حمایت از توسعه زنجیره صنعت شیر کشور تا سال ۱۳۹۹ در قوانین بودجه سنواتی پیش‌بینی می‌شود.

وزارت جهادکشاورزی با هماهنگی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور، الگوی مطلوب زنجیره تولید شیرخام تا عرضه محصولات لبنی را به همراه سامانه موردنیاز برای تسهیل جریان وجوه و کالا در قالب بستر الکترونیکی بانک عامل طراحی نموده و بر استقرار و راه‌اندازی زنجیره مذکور در تمامی استان‌ها نظارت می‌کند. هدایت و راهبری زنجیره و مدیریت سامانه با هماهنگی وزارت جهادکشاورزی برعهده صندوق موضوع بند (۱) این تصویب نامه است.

همچنین وزارت جهادکشاورزی با همکاری دستگاه‌های اجرایی و تشکل‌های غیردولتی ذی‌ربط ظرف سه ماه از تاریخ لازم الاجرا شدن این تصویب‌نامه، برنامه‌های عملیاتی خود را در محورهای زیر تهیه و پس از تأیید سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور با رعایت سایر قوانین و مقررات مربوط اجرایی نماید.

تسهیل در تأمین نهاده‌ها، اصلاح نژاد و به کارگیری دام‌های با بازدهی بالا، استفاده از شیوه‌های نوین، کاهش هزینه تولید و افزایش دانش نیروی انسانی، بهبود مدیریت واحدهای تولیدی و گسترش قراردادهای بین صنایع لبنی با واحدهای تولید شیرخام، بازسازی، نوسازی و اصلاح ساختار دامداری‌ها و صنایع لبنی، ساماندهی مراکز جمع آوری بهداشتی شیر، رعایت اصول کیفی و بهداشتی در تولید فرآورده‌ها و ساماندهی تشکل‌های ذی ربط، فرهنگ سازی و افزایش تقاضا برای مصرف شیر از طریق تبلیغ و ترویج مصرف شیر با استفاده از ظرفیت رسانه‌های عمومی و اجرای طرح توزیع شیر رایگان و طرح‌های مشابه برای گروه‌های هدف و استقرار نظام قیمت گذاری مبتنی بر کیفیت و تدوین سیاست تجاری بلندمدت با رویکرد حمایت از تولید داخلی و توسعه صادرات محصولات لبنی از دیگر مفاد این مصوبه است.

بر این اساس، سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور مکلف است با در نظر داشتن الزامات موردنیاز برای کارکرد مطلوب زنجیره تولید شیرخام تا عرضه محصولات لبنی، حمایت‌های لازم را با هدف بهبود بهره وری و افزایش تولید شیرخام، ارتقای کیفیت و تنوع در تولید فرآورده‌های لبنی، ایجاد بازار رقابتی و بهبود مصرف سرانه و توسعه همکاری‌های بین بنگاهی در قالب قوانین بودجه سنواتی به عمل آورد؛ ضمن اینکه به منظور حمایت از تولید فرآورده های لبنی و بهبود کارکردهای صادراتی و با هدف افزایش بهره وری و ارتقای کیفیت تولید شیرخام، تا سقف دو هزار میلیارد (۰۰۰ ر ۰۰۰ ر ۰۰۰ ر ۰۰۰ ر ۲) ریال بابت ارایه مشوق‌های صادراتی از محل اعتبارات مصوب مربوط قانون بودجه سال ۱۳۹۵ کل کشور اختصاص می‌یابد.

همچنین وزارت جهادکشاورزی موظف است ظرف ده روز از تاریخ لازم الاجرا شدن این تصویب نامه، دستورالعمل اجرایی این بند را با هماهنگی سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور تهیه و جهت اجرا ابلاغ نماید. هرگونه پرداخت از محل منابع مذکور منوط به افزایش ظرفیت جذب شیرخام متناسب با مشوق‌های صادراتی دریافتی از سوی صنایع لبنی متقاضی است.

در عین حال، حداکثر مبلغ پانصد میلیارد (۰۰۰ ر ۰۰۰ ر ۰۰۰ ر ۵۰۰) ریال از محل اعتبارات این بند برای خرید شیرخام مازاد بر جذب صنایع لبنی به صورت تنخواه تا پایان سال ۱۳۹۵ در اختیار وزارت جهادکشاورزی (سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران) قرار می‌گیرد. وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیز باید نسبت به پیش بینی سرانه حداقل یک کیلوگرم پنیر در سبد خانوارهای تحت پوشش در سرجمع اعتبارات بسته حمایت غذایی در سال ۱۳۹۵ اقدام نماید.

همچنین وزارت آموزش و پرورش باید با هماهنگی سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور نسبت به تداوم توزیع شیر رایگان در مدارس در سقف اعتبارات مصوب مربوط قانون بودجه سال ۱۳۹۵ کل کشور اقدام نماید؛ ضمن اینکه وزارت جهادکشاورزی مکلف است گزارش اقدامات انجام شده در راستای این تصویب نامه را هر شش ماه یکبار به سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور ارسال نماید.

به گزارش مهر، اسحاق جهانگیری، معاون اول رییس جمهور، این مصوبه را برای اجرا به وزارت جهادکشاورزی، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، وزارت آموزش و پرورش، وزارت صنعت، معدن و تجارت و سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور ابلاغ کرد.

منبع : خبرگزاری مهر

آخرین به روز رسانی دوشنبه, 28 تیر 1395 23:46

نوشتن دیدگاه


آمار بازدید سایت

2272874
امروزامروز34
دیروزدیروز54
این هفتهاین هفته179
این ماهاین ماه179
آمار کلآمار کل2272874
کاربران وارد شده: 0
مهمان: 1
شما اینجا هستید:   خانه اخبارگزیده اخبار خبرگزاری هاصندوق حمایت از توسعه زنجیره شیر تشکیل می‌شود

طراحی و اجرا توسط شهرام عطریان