تمایل اوکراینی ها به سرمایه گذاری در اقلید

گروه سرمایه گذار اوکراینی از مجتمع کشتارگاه صنعتی دام شهرستان اقلید بازدید کردند.
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما ،نماینده مردم شهرستان اقلید در مجلس شورای اسلامی گفت:سفر هیات اوکراینی به منظور آشنایی با ظرفیت ها و پتانسیل های اقتصادی این شهرستان در زمینه ی پرورش دام سنگین و تولید گوشت قرمز صورت گرفت.
تمایل اوکراینی ها به سرمایه گذاری در اقلید
سید حسین افضلی گفت: این گروه سرمایه گذاری در سفر یک روزه خود از مجتمع دام گستر و چند واحد گاوداری این شهرستان بازدید کردند و از نزدیک با نحوه پرورش دام سنگین در این منطقه آشنا شدند.  
آرتیوم کنسول اول سفارت اوکراین پس از این بازدید از این مجتمع گفت:امیدواریم در آینده ای نزدیک برنامه های سرمایه گذاری خود را در این شهرستان شروع کنیم.
 
در این بازدید کنسول اول سفارت اوکراین، هفت نفرازسرمایه گذاران فعال در زمینه واردات دام سنگین و گوشت و نماینده وزارت کشاورزی اوکراین حضور داشتند.
 

شهرستان اقلید در 210 کیلومتری شمال شیراز قرار دارد.

       
 
 

فرماندار شهرستان اقلید از مجتمع دامگستر اقلید بازدید کرد

  • فرماندار شهرستان اقلید بهمراه مدیر جهاد کشاورزی شهرستان جهت رسیدگی به مسائل و مشکلات دامداران از مجتمع دامگستر اقلید بازدید کردند.
  • به گزارش روابط عمومی فرمانداری شهرستان اقلید دامداران دامگستر اقلید پاره ای از مسائل و مشکلات و نیاز مندیها و درخواست های دامداران را ارائه کردند و خواستار رفع این مشکلات شدند.

    آنها اهم این مسائل و مشکلات را تسهیلات و اعتبارات دولتی، جمع آوری شیر دامداریها، پیگیری صدور اسناد و پروانه بهره برداری دامداران، شبکه فاضلاب دامگستر، جابجایی سایت دفن زباله شهر اقلید بدلیل نزدیکی به دامگستر و ایجاد آلودگی، تسریع در سوخت رسانی بدلیل برودت هوا در فصل زمستان برشمردند و خواستار اختصاص اعتبارات لازم جهت رفع این مشکلات شدند.

    سپس صادق کریمی فرماندار شهرستان اقلید پس از استماع سخنان دامداران به مدیر جهاد کشاورزی تأکید کرد: جهاد کشاورزی عنقریب جلسه ویژه ای جهت رسیدگی به مسائل و مشکلات دامداران مجتمع دامگستر با حضور مجتمع گوشت، کارخانه شیر و دیگر ادارات ذیربط شهرستان برگزار نماید تا مسائل و مشکلاتی که در سطح شهرستان قابل حل است مرتفع گردند و مسائل دیگری که نیاز به مجوزهای استانی است  به استان ارائه شوند و تا حصول نتیجه پیگیری شوند.

    ایشان در بخش دیگری از سخنان خود خاطر نشان کرد: تولید و اشتغالزایی از دغدغه های اصلی مسئولین کشور است و جلسات متعددی در این خصوص در سطح کلان برگزار می شود و برای ایجاد اشتغال در سطح شهرستان  همه ما باید تلاش نمائیم تا با ایجاد امنیت و انگیزه سرمایه گذاری، سرمایه گذاران را تشویق نمائیم تا در سطح شهرستان سرمایه گذاری نمایند تا زمینه رشد تولید و اشتغالزایی فراهم شود.

     در ادامه حسینی مدیر جهاد کشاورزی شهرستان اقلید گفت: مجتمع دامگستر شهرستان اقلید در زمینی به مساحت 120 هکتار و با اعتباری بالغ بر 9.5 میلیارد ریال در 146 قطعه پرورش گاو شیری به دامداران و سرمایه گذاران واگذار شده است که از امکانات آب ، برق، جاده دسترسی و شبکه فاضلاب برخوردار است.

تعلل مسئولان صنعت دامداری را نابود می‌کند

رئیس انجمن صنفی گاوداران با بیان اینکه ستاد تنظیم بازار تعیین قیمت شیر را در دستور کار خود قرار نمی ‏دهد، گفت: تعلل در تعیین قیمت شیر خسارت جبران ناپذیری به صنعت دامداری کشور وارد می‌کند‎.‎
احمد مقدسی با بیان اینکه ستاد تنظیم بازار تعیین بهای شیر را در دستور کار خود قرار نمی‌دهد، اظهار کرد: ‏مسئولان با این اقدامات دیوار بلند بی‌اعتمادی را میان خود و بخش خصوصی به وجود می‌آورند‎.‎
وی افزود: آنها از ما می‌خواهند علوفه را گران بخریم و شیر را ارزان بفروشیم که تحقق این امر به نابودی ‏صنعت دامداری منجر می‌شود‎.‎
مقدسی تصریح کرد: دولت به تعهدات خود در زمینه تأمین علوفه مورد نیاز دامداران عمل نکرده است‏‎.‎
وی اضافه کرد: تعلل در تعیین قیمت شیر و تصمیم‌گیری شفاف در این زمینه خسارات جبران‌ناپذیری به ما می‌زند‎.‎
رئیس انجمن صنفی گاوداران با بیان اینکه در حال حاضر قیمت تمام شده هر کیلو شیر درب دامداری یک هزار و ‏‏458 تومان است، گفت: دامداران حتی حاضر شدند شیر خود را به قیمت یک هزار 350 تومان عرضه کنند اما ‏دولت مخالف این امر است و اصرار دارد قیمت شیر ثابت بماند‏‎.‎
مقدسی افزود: از مسئولان مربوطه درخواست داریم با نگاه غیرکارشناسانه به این امر نگاه نکنند‏‎.‎
به گفته وی درصورت ادامه روند فعلی قیمت شیرخام و لبنیات به ترتیب 26 و 18 درصد گران می‌شود‎.‎

خبرگزاری باشگاه خبرنگاران جوان– 92/9/30‏

مجموعه دامپزشکی در حفظ سلامت چرخه غذایی جامعه نقش بسزایی ایفا می نماید

  • به مناسبت گرامیداشت هفته دامپزشکی با حضور فرماندار و جمعی از مسوولین ادارات و نهادها  از خدمات ارزشمند کارکنان دامپزشکی اقلید تجلیل به عمل آمد.
  • به گزارش روابط عمومی فرمانداری شهرستان اقلید در این جلسه علی زمانی ضمن عرض تبریک به مناسبت هفته دامپزشکی طی سخنانی با برشمردن فعالیت های قابل تحسین کارکنان شبکه دامپزشکی شهرستان اقلید گفت: با توجه به تعدد بیماریهای مشترک بین دام و انسان و خطرات ناشی از این بیماریها مسئولیت و رسالت دامپزشکی هم در بخش دولتی و هم در بخش خصوصی بسیار سنگین است.

    فرماندار شهرستان اقلید در بخش دیگری از سخنان خود خاطر نشان کرد: شهرستان اقلید یکی از شهرستانهایی است که قطب دامداری و کشاورزی محسوب می شود و کار و فعالیت بخش عمده ای از مردم و بویژه عشایر کوچ رو دامپروری است لازم است کارکنان دامپزشکی با تلاش شبانه روزی و نظارت مستمر بر کشتارگاهها، داروخانه های دامی، فروشندگان گوشت، بیماریهای دامی را ریشه کن کنند تا از عرضه مواد پروتئینی غیر بهداشتی در سبد کالای مردم جلوگیری شود بخصوص اینکه اقلید محل ییلاق عشایر است و احتمال دارد بیماریهای مختلفی را از مناطق گرمسیری به شهرستان اقلید منتقل نمایند.

    وی افزود: ادارات ذیربط از جمله جهاد کشاورزی ، شبکه بهداشت و درمان ، مجتمع صنعتی گوشت اقلید ، اداره صنعت ، معدن و تجارت و مجمع امور صنفی بویژه فروشندگان مواد پروتئینی و صنف عرضه کننده مواد لبنی بایستی در انجام مأموریت های مهم دامپزشکی، این مجموعه را با تعامل نزدیک همراهی و مساعدت نمایند زیرا دامپزشکی در سلامت چرخه غذایی جامعه نقش بسزایی ایفا می نماید و سلامت غذایی ضامن سلامت جامعه است.

    زمانی در پایان گفت: ادارات جهادکشاورزی، دامپزشکی و دستگاههای ذیربط باید شرایطی را فراهم نمایند تا با ترغیب دامداریهای سنتی ، آنان را از حاشیه شهر به خارج از شهر منتقل نمایند.

    در این جلسه آقای امیدی رئیس شبکه دامپزشکی گزارشی از اقدامات انجام شده در طول 6 ماه گذشته ارائه کرد.

    شایان ذکر است در پایان این مراسم از تعدادی نمونه های بخش دولتی و خصوصی شبکه دامپزشکی با اهداء لوح تقدیر تجلیل شد.

    لازم به ذکر است در این مراسم که نمایندگان شرکت تعاونی دامداران اقلید هم حضور داشتند با اهدای لوح تقدیر و سکه ی بهاد آزادی از زحمات اقای ابوالحسینی رئیس سابق شبکه ی دامپزشکی شهرستان اقلید قدر دانی بعمل آمد.

دكتر رضائيان زاده خواستار شد: بايد از تمام ظرفيت كشتارگاه صنعتي دام اقليد استفاده شود

مديركل دامپزشكي استان فارس

به مناسبت گراميداشت هفته دولت مديركل دامپزشكي استان فارس با سفر به شهرستان اقليد در مراسم افتتاح چند طرح از جمله آغاز به كار پروژه هاي مرغداري در اين شهرستان حضور يافت
دكتر رضائيان زاده خواستار شد:
 
 
بايد از تمام ظرفيت كشتارگاه صنعتي دام اقليد استفاده شود
 
به مناسبت گراميداشت هفته دولت مديركل دامپزشكي استان فارس با سفر به شهرستان اقليد در مراسم افتتاح چند طرح از جمله آغاز به كار پروژه هاي مرغداري در اين شهرستان حضور يافت. 
دكتر رضائيان زاده از اقليد به عنوان قطب دامداري شمال استان ياد كرد و پتانسيل هاي قوي كار و توليد را از امتيازات اين شهرستان در ارتقاء كمي و كيفي توليدملي ذكر كرد.
وي طي بازديدي از كشتارگاه صنعتي دام اقليد عمده مشكلات موجود را عدم استفاده كامل از ظرفيت و توانمنديهاي كشتارگاه دانست و اظهار داشت: اقدامات و هماهنگي هاي بين بخشي با مسئولين در حال انجام است و بزودي با مرتفع نمودن مشكلات فني كشتارگاه و همكاري همه جانبه مسئولين شهرستان و تكميل فعاليت كشتارگاه دام، شاهد رونق توليد گوشت قرمز در اقليد خواهيم بود.
منبع: روابط عمومي اداره كل دامپزشكي استان فارس

روش های نوین تولید علوفه ،افزایش محصولات دامی را به دنبال دارد

شیراز - خشكسالی های متوالی سال های اخیر، معضلی است كه بخش های كشاورزی و دامپروری استان فارس را تهدید می كند اما كارشناسان بر این باورند كه می توان با استفاده از روش های نوین تولید علوفه ، علاوه بر افزایش محصولات دامی با زیان های ناشی از پدیده خشكسالی نیز مقابله كرد.

كارشناسان و صاحبنظران همچنین معتقدند ، آموزش دامداران و كشاورزان و آشنا كردن آنها با روش های نوین تولید علوفه می تواند موجب غنی سازی مراتع شود.یكی ازاعضای مركزپژوهش كشت بدون خاك ایران درگفت وگو با ایرنا اظهار داشت: افزایش تولید گوشت و فراورده های دامی در گرو افزایش تولید علوفه و ارتقای كیفیت آن است .مهندس سید مهرداد هاشمیان افزود: كشور ما به لحاظ تولید گوشت و شیر در رده بالایی در جهان قرار دارد اما درسال های اخیر به سبب تداوم پدیده خشكسالی با مشكلات زیادی مواجه شده است.وی ادامه داد: دامپروری یكی از منابع تولیدی است كه در اثر خشكسالی ، زیان های جبران ناپذیری را متحمل شده است و همچنین به دلیل ضعف مراتع ، تامین غذای دام به یكی از مشكلات لاینحل تبدیل شده است.بگفته وی ، واردات علوفه ، گوشت و فراورده های دامی بخش تولیدات دامپروری را ضربه پذیرمی سازد ، و می بایست راه حل های اثرگذاری در این زمینه تبیین شود.بر اساس داده های اطلاعاتی ، ایران با متوسط 250 میلی متربارندگی ، كمتر از یك سوم میزان بارندگی جهان را داراست و به اعتقاد كارشناسان ، این مهم سیاست ها و برنامه ریزی های جامع تری در زمینه كنترل مصرف آب را می طلبد.هاشمیان معتقد است : استفاده از روش های نوین دركشاورزی و تامین خوراك و علوفه دام می تواند درتولیدات مواد غذایی در كشور، در رسیدن به توسعه پایدار و استقلال هر چه بیشتر كشور موثر باشد.وی اضافه كرد: كشت بدون خاك یا هیدرو پونیك می تواند گام موثری در افزایش تولید علوفه ، بدون نیاز به واردات و همچنین تولید محصول ارگانیك باشد.وی گفت: در بسیاری از مناطق زمین برای كشت علوفه وجود ندارد و یا در برخی از مناطق آب مورد نیاز زمین برای تولید علوفه در دسترس نیست اما با روش هیدرو پونیك می توان در همه مناطق ، زمینه تولید علوفه را فراهم كرد.بگفته برخی كارشناسان ، وارد كردن انواع بذراز نظر اقتصادی بسیار با صرفه تر از وارد كردن علوفه و محصولات دامی است.مسوول بخش تحقیق و توسعه تعاونی تحقیقات مهندسی مدتیك گفت: تولید گوشت و شیر و تامین میزان مورد نیاز این محصولات در جامعه تبدیل به مشكل اساسی شده است.مهندس آرش ساعدی اظهار داشت: افزایش تولید محصولات دامی نیاز به تامین خوراك و علوفه دارد و متاسفانه به دلیل ضعف مراتع و چراگاه ها و خشكسالی های متوالی ، این امكان ضعیف شده است.وی بیان كرد: تولید علوفه به روش كشت بدون خاك ، به مراتع فرصت بازسازی واحیای دوباره را می دهد و بهره برداران می توانند در كنار دامداری های خود تولید علوفه را نیز داشته باشند.

ادامه نوشته

بیش ازیك تن فراورده های خام دامی غیربهداشتی در اقلید معدوم شد


                            بیش ازیك تن فراورده های خام دامی غیربهداشتی در اقلید معدوم شد


شیراز- رییس شبكه دامپزشكی شهرستان اقلید گفت:ظرف سه ماه نخست امسال یك تن و247كیلوگرم فراورده های خام دامی با نظارت بهداشتی این شبكه ، جمع آوری و معدوم شد.

به گزارش ایرنا ، عباسعلی ابوالحسینی افزود: این میزان فراورده شامل 178 كیلوگرم گوشت قرمز ، 44 كیلوگرم گوشت بوقلمون، 328 كیلوگرم گوشت مرغ ، 87 كیلوگرم ماهی ، 435 كیلوگرم كله پاچه ، 60 كیلوگرم تخم مرغ و 115 كیلوگرم آلایش طیور (جگر،سنگدان و ...) بود كه در بازرسی از مراكزعرضه ، كشف و معدوم شد.

رییس شبكه دامپزشكی شهرستان اقلید همچنین به مردم توصیه كرد با توجه به شروع فصل گرما ، از خرید و مصرف فرآورده های خام دامی كه بیرون از یخچال نگهداری و عرضه می شوند، پرهیز كنند.

                              

ماده 4 قانون هدفمندي يارانه ها بايد احيا شود

مدير عامل اتحاديه دامداران گفت: بايد ماده 4 قانون هدفمندي يارانه ها مجددا احيا شود
به گزارش خبرنگار خبرگزاري موج، سعيد سلطاني سروستاني مدير عامل اتحاديه دامداران در نشست هم انديشي شير با بيان اين مطلب اظهار داشت: در اين ماده صراحتا آمده که دولت بايد قيمت شير را ظرف پنج سال هدفمند کند
وي ادامه داد: تبصره اين ماده قانوني مي گويد که دولت نمي تواند اعتبارات در نظر گرفته شده هر سال را نسبت به سال قبل کاهش دهد
سلطاني سروستاني خاطر نشان ساخت: در سال 90، 500 ميليارد تومان اعتبار براي يارانه شير پيش بيني شده و کميته بهداشت مجلس شوراي اسلامي نيز 200 ميليارد تومان براي تبليغ اين ماده حياتي در نظر گرفته بود
وي گفت: در حال حاضر از 700 ميليارد تومان اعتبار پيش بيني شده حتي يک ريال هم به بخش توليد پرداخت نشده است
مدير عامل اتحاديه دامداران با اشاره به ظرفيت سازي هاي مناسب انجام شده در دامداري ها و کارخانه هاي فرآوري، اظهار داشت: به دليل پايين بودن سرانه مصرف و نبود تقاضا در بازار، واحدهاي دامپروري و صنايع لبني نمي توانند از تمام ظرفيت خود براي توليد استفاده کنند
وي ادامه داد: در حال حاضر گاوداري ها با ظرفيت ناقص کار کرده و توليد از اين نظر دچار مشکل است
سلطاني سروستاني از توسعه مصرف فله اي شير در کشور خبرداد و گفت: خود مصرفي شير و استفاده از اين ماده حياتي به شيوه هاي سنتي پا را از روستاها فراتر رفته و به خيابان هاي تهران رسيده است
وي با اشاره به افزايش 100 تا 250 درصدي قيمت برخي اقلام علوفه اي، تاکيد کرد: علوفه 70 درصد هزينه هاي واحدهاي دامپروري را شامل مي شود و افزايش قيمت نهاده ها، هزينه تمام شده توليد را بالا مي برد
مدير عامل اتحاديه دامداران اظهار داشت: بايد به افزايش قيمت شير خام کمک شو

آغاز عملیات اجرایی فاضلاب کشی به مجتمع دامداری دام گستر اقلید

عملیات اجرایی طرح  جمع آوری فاضلاب مجتمع دامداری دام گستر اقلید آغاز شد . این طرح با

اعتباری بالغبر4میلیاردو 265 میلیون ریال از محل اعتبارات سفر مقام معظم رهبری در اقلید در حال 

انجام است.مهندس سیدابوتراب میرسلیمانی  کارشناس آب و خاک جهاد کشاورزی اقلید گفت: با

افتتاح اینطرح131واحد دامداری از فاضلاب  بهره مند می شوند.

دامپزشکی اقلید

طرح واكسیناسیون رایگان بیش از 800 هزار دام سبك در اقلید آغاز شد

شیراز- رییس شبكه دامپزشكی اقلید گفت: همزمان با كوچ عشایر به شهرستان اقلید ، طرح واكسیناسیون رایگان آبله و شاربن بیش از 800 هزار دام سبك واجد شرایط ساكن و عشایری

 در اقلید آغاز شد.

به گزارش ایرنا، عباسعلی ابولحسنی اظهار داشت: امسال واكسیناسیون 

دام های سبك علیه بیماری های آبله و شاربن با اولویت دام های عشایری

 و با همكاری بخش خصوصی انجام می شود.وی افزودچهار گروه بخش 

دولتی و پنج گروه بخش خصوصی عملیات واكسیناسیون را به صورت 

رایگان در این شهرستان انجام می دهند.رییس شبكه دامپزشكی اقلید 

از دامداران خواست در این طرح با ماموریندامپزشكی همكاری كنند.ك/


دام های سنگین اقلید علیه بیماری شاربن ایمن شدند

شیراز- رییس شبكه دامپزشكی شهرستان اقلید گفت: ظرف یك ماه گذشته ، دام های 

سنگین این شهرستان علیه بیماری شاربن ایمن شدند.

به گزارش ایرنا، عباسعلی ابولحسنی اظهار داشت: با تشكیل و راه اندازی چهار

 گروه توسط بخش دولتی ، طی یك ماه گذشته به صورت ضربتی ، جمعیت گاوی

 و تكسمی واجد شرایط این شهرستان به صورت رایگان علیه بیماری شاربن واكسینهشدند.وی افزود: بیماری شاربن یكی از خطرناكترین بیماری های مشترك بین انسان و حیوان است كه هر ساله دام های سنگین این شهرستان همزمان با سراسراستان فارس علیه این بیماری ایمن می شوند.ك/1

قيمت تمام شده توليد شير خام براي دامداران 880 تومان است

از زمان تصويب نرخ 630 توماني براي شير خام تاكنون، قيمت برخي از نهاده هاي دامي تا 100 درصد افزايش يافته است

مديرعامل سراسري اتحاديه دامداران با تاكيد افزايش هزينه تمام شده توليد شير به واسطه رشد نرخ علوفه اعلام كرد: طبق آخرين آمار بدست آمده در اسفند ماه، پس از تصويب نرخ 630 توماني شير خام، قيمت متوسط خريد شير توسط كارخانجات صنايع لبني از دامداري ها نزديك به 600 تومان بوده است
سعيد سلطاني سروستاني با اذعان به اينكه تا زماني كه نرخ نهاده هاي دامي افزايش يابد امكان تثبيت نرخ شير خام وجود ندارد، به ايلنا گفت: شير يك محصول فسادپذير است، بنابراين امكان احتكار آن براي دامداران وجود نداشته و بر اين اساس نمي توانند آن را با هر قيمتي عرضه كرده و به فروش برسانند
وي با اشاره به اينكه دامداران در سال گذشته خواستار تعيين نرخ شير خام برپايه نظريه كارشناسي بوده اند، عنوان كرد: در اين خصوص مباحثي مبني بر خريد تضميني شير خام و تعيين نرخ تضميني براي اين محصول مطرح شد اما در حال حاضر هيچ اقدامي در اين راستا صورت نگرفته است
به گفته سلطاني سروستاني؛ از زمان تصويب نرخ 630 توماني براي شير خام تاكنون، قيمت برخي از نهاده هاي دامي تا 100 درصد افزايش يافته است. بر اين اساس قيمت كنجاله سويا از 580 تومان به حدود 1350 تومان افزايش يافته، نرخ يونجه هم كه توليد داخل محسوب مي شود از 300 تومان در سال گذشته به 800 تومان رسيده است
رئيس اتحاديه دامداران تاكيد كرد: در حال حاضر قيمت تمام شده توليد شير خام با چربي 2/3 درصد و بارميكروبي يك ميليون براي دامدار حدود 880 تومان تمام مي شود كه بسيار بالاتر از قيمت مصوب 630 توماني است
وي خاطرنشان كرد: ما به هيچ عنوان موافق افزايش نرخ شير نبوده و تمام تلاشمان بر آن است كه بتوانيم نهاده هاي دامي را با قيمتي مناسب تامين كرده و در اختيار دامداران قرار دهيم تا بر اين اساس بتوان نرخ شير را كاهش داد

كاهش 972 هزار تني ورودي شير خام نسبت به سال گذشته به صنايع

دبير انجمن صنفي صنايع لبني به ايسنا خبر داد:

كاهش 972 هزار تني ورودي شير خام نسبت به سال گذشته به صنايع

» سرویس: اقتصادي - كشاورزي و دامپروري
74.JPG

دبير انجمن صنفي صنايع لبني اعلام كرد: امسال به دليل عدم دسترسي به شير خام تازه 972 هزار تن شير دريافتي كارخانه‌هاي لبني نسبت به سال گذشته كاهش يافت كه به همين نسبت ميزان توليد محصولات لبني نيز پايين آمده است.

رضا باكري در گفت‌وگو با خبرنگار كشاورزي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، اظهار كرد: امسال سه ميليون و 650 هزار تن شير دريافتي كارخانه‌هاي لبني بوده كه نسبت به سال گذشته 972 هزار تن كاهش داشته است.

وي با اشاره به اينكه 75 درصد از كل ظرفيت صنعت لبني توسط كارخانه‌هاي بزرگ عضو اين انجمن توليد مي‌شود، گفت: 40 درصد از شير خام ورودي به صنايع به شير پاستوريزه و استريل تبديل شده است. 26 درصد شير خام نيز به پنير، 12 درصد به ماست، ‌9 درصد به دوغ تبديل شده است.

باكري افزود: دو درصد از شير خام ورودي به صنايع لبني به بستني، دو درصد به خامه، ‌5.5 درصد به شير خشك و 3.5 درصد به كشك تبديل شده است.

دبير انجمن صنفي صنايع لبني ميزان مصرف شير و محصولات لبني را 85 كيلوگرم عنوان و اظهار كرد: امسال ميزان توليد محصولات لبني به دليل كاهش 972 هزار تني ورود شير خام به صنايع لبني نسبت به سال گذشته كمتر بوده است.

ارائه درخواست برای اعتبار مستقل تشکل‌های کشاورزی و دامداری در بودجه

مدیرعامل اتحادیه سراسری دامداران در گفت‌وگو با فارس خبر داد
ارائه درخواست برای اعتبار مستقل تشکل‌های کشاورزی و دامداری در بودجه

خبرگزاری فارس: مدیر عامل اتحادیه سراسری دامداران کشور گفت: چند نفر از اعضاء کمیسیون کشاورزی درخواستی را برای ایجاد ردیف مستقل تشکل‌ها و اتحادیه‌ها در بودجه امضاء کرده‌اند.

خبرگزاری فارس: ارائه درخواست برای اعتبار مستقل تشکل‌های کشاورزی و دامداری در بودجه

سعید سلطانی سروستانی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس،اظهار داشت: تشکل‌ها و اتحادیه‌ها به دنبال ایجاد ردیف جدید اعتباری در بودجه 91 هستند.

مدیر عامل اتحادیه سراسری دامداران کشور افزود: روز گذشته‌ در جلسه با اعضاء کمیسیون کشاورزی تعدادی امضاء جمع آوری شد تا این موضوع در کمیسیون تلفیق مطرح شود.

وی گفت: تقویت تشکل‌ها و اتحادیه‌ها در راستای تقویت بخش خصوصی می‌تواند در مدیریت و اجرای کارهای اجرایی تاثیر زیادی داشته باشد.

مدیر عامل اتحادیه سراسری دامداران کشور تصریح کرد: ظرفیت‌های فراوانی در بخش دامداری و کشاورزی وجود دارد که تقویت تشکل‌ها و ایجاد ردیف بودجه اعتباری مستقل در استفاده از حداکثر ظرفیت‌ها موثر خواهد بود.

60 هزار تن جو وارداتی بین دامداران کشور توزیع می‌شود

چاپ
 
خبرگزاری فارس    ۱۰ اسفند ۱۳۹۰      

سیروس روستا رئیس هیئت مدیره اتحادیه مرکزی دامداران ایران افزود: از سه شنبه ۹ اسفند سالجاری ۶۰ هزار تن جو وارداتی این اتحادیه که از طریق یک فروند کشتی به بندر امام خمینی (ره) رسیده، در سطح کشور توزیع می‌شود.
وی گفت: ۱۰ هزار تن از این مجموله وارداتی از طریق اتحادیه عشایری و ۵۰ هزار تن دیگر از طریق اتحادیه مرکزی دامداران ایران و اتحادیه‌های استانی آن بین تولیدکنندگان شیر و گوشت کشور به بهای هر کیلوگرم ۴۹۲ تومان توزیع خواهد شد.
روستا با اشاره به وقفه یک ماهه در توزیع جو بین دامداران کشور و افزایش قابل ملاحظه قیمت این نهاده مهم دامی طی مدت مذکور گفت: محموله ۶۰ هزار تنی دیگری نیز تا پایان اسفندماه سال‌جاری وارد کشور و از طریق اتحادیه دامداران ایران توزیع خواهد شد.
وی افزود: با توجه به وجود مشکلاتی در زمینه گشایش خط اعتباری LC طی یک ماه اخیر این دو محموله ۶۰ هزار تنی به صورت اضطراری وارد کشور شده که قیمت تمام شده آن نسبت به قبل اندکی افزایش داشته است.
رئیس هیات مدیره اتحادیه دامداران ایران در عین حال تأکید کرد: با رفع موانع و مشکلات بر سر راه گشایش خط اعتباری LC ۱۲۰ هزار تن جو وارداتی دیگر خریداری شده که با بهایی کمتر از اختیار دامداران کشور قرار خواهد گرفت.
رئیس اتحادیه دامداران ایران اذعان داشت: محموله ۵۰ هزار تنی ذرت وارداتی نیز از هفته آینده با همکاری شرکت نهاده‌های دامی جاهد وزارت جهاد کشاورزی بین دامداران و مرغداران کشور توزیع خواهد شد.
سیروس روستا افزود: با انعقاد قرارداد دو جانبه با کشور هند محموله ۵۰ هزار تنی سویا نیز از این کشور طی آینده‌ای نزدیک وارد و توزیع خواهد شد.

دليل آزاد شدن واردات شير خشك چيست؟

مسئولان پاسخ دهند؛


با توجه به توليد مناسب شير خام و راه اندازي كارخانه شير خشك در كشور هيچگونه كمبودي براي توجيه واردات شير خشك وجود ندارد

 سلطاني رئيس اتحاديه دامداران ايران در گفتگو با خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران ضمن بيان اين مطلب افزود: با راه اندازي سه كارخانه در استان هاي تهران، خراسان، آذربايجان شرقي، در توليد شير خشك نياز كارخانجات شكلات سازي و صنايع لبني تامين مي شود و كارخانه ها با اطمينان لازم از شير خشك داخلي استفاده مي كنند.

وي ادامه داد: در توليد شير خشك، به خود كفايي رسيده ايم و قابليت صادرات شير خشك را به كشورهاي ديگر هم داريم.

سلطاني تصريح كرد: نسبت به اوايل انقلاب با زحمت هاي فراوان دامداران كشور در توليد شير، باعث رسيدن به استقلال اقتصادي در بخش غذايي شديم به گونه اي كه ما در توليد محصولات لبني پيشرفت بسزايي داشته ايم و اكنون شاهد تنوع محصولات لبني هستيم.

وي ادامه داد: با توجه به مشكلات دامداران درخصوص خريد شير خام، اما توليد همچنان كاهش نيافته به گونه اي كه بازار كشور عراق مملو از صنايع لبني كشور ما است.

رئيس اتحاديه دامداران ايران افزود: با توجه به تحريم ها، آيا واردات شير خشك كه باعث نابودي توليدي داخل مي شود جايز است، زماني واردات نياز است كه كمبود توليد در كشور وجود داشته باشد.

وي تاكيد كرد: زماني كه واردات شير خشك ممنوع شد دامداران مشكلات فروش شير به صنايع لبني را داشتند به گونه اي كه صنايع لبني بعد از مدتي مبلغ فروش شير را به دامدار پرداخت مي كردند اما با ورود شير خشك دامداران با كمترين قيمت شير را به صنايع لبني بفروش مي رساندند.

سلطاني خاطرنشان كرد: شير خشك هاي وارداتي بسيار بي كيفيت است و نظارتي بسيار ضعيف است./ق2

اتحادیه دامداران نسبت به واردات شیر خشک اعتراض کرد

روستا در گفتگو با مهر :

رئیس هیئت مدیره اتحادیه مرکزی دامداران کشور ضمن ابراز نگرانی از بابت کیفیت شیر خشکهای وارداتی، اعلام کرد: نسبت به آزاد شدن واردات شیر خشک که بدون نظارت انجام می شود، اعتراض داریم.

سیروس روستا درگفتگو با مهر گفت: واردات شیر خشک با اعتراض اتحادیه همراه است. در چند ماه گذشته مردم طعم محصولات لبنی سالم را چشیدند اما در این شرایط واردات شیر خشک ضربه زدن به تولیدات داخل است.

وی با اشاره به اینکه از26 بهمن امسال تعرفه کاهش یافته و واردات شیر خشک آزاد شده است، تصریح کرد: شیر خشک می‌تواند کیفیت ماست و شیر را تغییر دهد.

بازارعراق دست کارخانجات لبنیاتی ایران

رئیس هیئت مدیره اتحادیه مرکزی دامداران کشور تصریح کرد: وضعیت تولید در کشور شرایط خوبی دارد به گونه ای که کارخانجات لنبی توانسته اند بازار عراق را در دست بگیرند و محصولات خود را با شرایط خوبی بفروشند.

روستا متذکر شد: عده ای به خاطر سوددهی به دنبال استفاده از شیر خشک وارداتی هستند، ضمن این که شیر خشک استانداردی که باید وارد شود به مراتب قیمت آن بالاتر از قیمت شیرخشکهایی است که در حال حاضر وارد می شود و به هیچ وجه قابل مقایسه نیست.

وی با اشاره به نگرانی دامداران از بابت کیفیت شیرخشکهای وارداتی ، تصریح کرد: شیرخشکهای وارداتی از بازارهای غیر استاندارد تهیه شده و کیفیت آن بسیار پایین است .

نظارت بر کیفیت شیرخشک‌های وارد شده قبلی ضعیف بود

روستا ضمن یادآوری این مطلب که نظارت در دوره قبل نسبت به کیفیت شیر خشکهای وارداتی ضعیف بوده است، مطرح کرد: این اقدام منجر به ضرر مالی تولید کننده و دامداران می شود، چراکه کارخانجات موظف هستند تا طی یک قرارداد یک ساله شیرخام را از دامدار بخرد ولی در غیر این صورت می تواند از خرید شیر سرباز بزند.

وی افزود: در گذشته نیز با واردات شیر خشک کارخانجات شیر خام را با کمترین قیمت از دامدار خریداری کردند. رئیس هیئت مدیره اتحادیه مرکزی دامداران کشور همچنین درباره تأثیر قیمت علوفه نیز اظهار داشت: خرید علوفه تحت نظارت نیست و هیچ مرجعی بابت این گرانی توضیح نمی دهد.

روستا همچنین با اشاره به واردات گوشت از برزیل، گفت: با توجه به اقلیم آن منطقه، هزینه تولید گوشت و شیر با کشور ما بسیار متفاوت است. با توجه به وجود مراتع بسیار زیاد و سرسبز هزینه تولید شیر و گوشت در برزیل به مراتب کمتر از ایران است.

وی با بیان این مطلب که 75 درصد هزینه تولید گوشت و شیر را خوراک تشکیل می دهد، گفت : این در حالی است که در سایر کشورها مثل نیوزلند این رقم 25 درصد است، ضمن اینکه پرداخت یارانه از سوی دولت به تولید کننده کمک می کند.

رئیس هیئت مدیره اتحادیه مرکزی دامداران کشور ضمن انتقاد از عدم پرداخت یارانه از سوی دولت به تولید کنندگان، گفت: در حالی که وضعیت تولید شیر در کشور با هزینه های زیادی همراه است و دامدارن از بابت گرانی برخی اقلام نمی توانند به سوددهی برسند، واردات شیر خشک را آزاد کرده اند.

قیمت خرید شیر از دامدار ۶۵۰ تومان تعیین شد

مدیرعامل سراسری اتحادیه دامداراندر گفت‌وگو با فارس:
قیمت خرید شیر از دامدار ۶۵۰ تومان تعیین شد

خبرگزاری فارس؛مدیرعامل سراسری اتحادیه دامداران کشور گفت:‌ در جلسه امروز تعیین قیمت شیر خام که به ریاست استاندار تهران تشکیل شد، قیمت شیر خام ۶۵۰ تومان تعیین شد.

خبرگزاری فارس: قیمت خرید شیر از دامدار ۶۵۰ تومان تعیین شد

سعید سلطانی سروستانی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس اظهار داشت: قیمت خرید شیر خام امروز در جلسه استانداری تهران با ۳،۲ درصد چربی و بار میکروبی یک میلیون، تحویل درب دامداری کیلوگرمی ۶۵۰ تومان تعیین شد. 
مدیرعامل سراسری اتحادیه دامداران کشور در پاسخ به قیمت شیر مصرف کننده گفت: آنالیز کارخانجات لبنی نیز با لحاظ قیمت شیر پایه ۶۵۰ تومان امروز بعد از ظهر در ستاد تنظیم بازار بررسی و اعلام خواهد شد. 
این جلسه امروز در استانداری تهران به ریاست استاندار و با حضور رئیس تعزیرات حکومتی، نماینده سازمان حمایت از تولیدکنندگان و مصرف کنندگان، نماینده جهاد کشاورزی، کارخانه لبنی و اتحادیه دامداران تشکیل شد.
به گزارش فارس؛ اخیرا سازمان حمایت از تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان تعیین قیمت شیر خام را به استانداری تهران محول کرده بود که امروز صبح این جلسه برگزار و قیمت شیر اعلام شد.
قیمت خرید شیر از دامداران قبلا ۶۰۰ تومان تعیین شده بود که فعالان این بخش عنوان می‌کردند شیر زیر این قیمت از آنان خریداری می‌شود.

خبرگزاری فارس: مدیر عامل اتحادیه سراسری دامداران گفت: در آخرین جلسه ستاد تنظیم بازار با حضور معاون اول رئیس جمهور عرضه سبوس 195 تومانی بین دامداران و آنالیز میزان نیاز به واردات بخش دامی سال آینده برای تدوین برنامه بازدارنده از نوسان قیمت تصویب شد.

خبرگزاری فارس: تصویب توزیع سبوس 195 تومانی بین دامداران در ستاد تنظیم بازار

سعید سلطانی سروستانی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس آخرین تصمیمات مربوط به حوزه دامداری را در آخرین نشست ستاد تنظیم بازار تشریح کرد.

*عرضه سبوس برای دامداران به قیمت 195 تومان

مدیر عامل اتحادیه سراسری دامداران گفت: در آخرین جلسه ستاد تنظیم بازار روز دوشنبه گذشته تصویب شد اتحادیه سراسری دامداران از این پس سبوس تولیدی کارخانجات را به قیمت 195 تومان در بین دامداران کل کشور توزیع کند.
سلطانی ادامه داد: اگرچه این مصوبه پیش از این هم ابلاغ شده بود اما با نفوذ دلالان و واسطه‌ها قیمت 195 تومانی سبوس کارخانه 355 تومان به دست دامدار می‌رسید.

*آنالیز میزان واردات بخش دامی و برنامه جلوگیری از نوسان قیمت

مدیرعامل اتحادیه سراسری دامداران همچنین تصریح کرد: در جلسه ستاد مقرر شد دستگاه‌های مربوطه میزان نیاز به واردات بخش دام را به صورت حجمی، ریالی و ارزی تعیین کنند تا برنامه‌های جلوگیری از نوسان قیمت نهاده‌ها و محصول برای سال آینده تدوین شود.
به گفته سلطانی، این تصمیمات در جلسه روز دوشنبه گذشته ستاد تنظیم بازار با حضور معاون اول رئیس‌جمهور، وزیر صنعت، معدن و تجارت و جهاد کشاورزی و سایر مسئولان مرتبط گرفته شد.

به امید تصمیمات منصفانه

بعد از  پیگیریهای مکرر ، مقرر گردید  کمیته های استانی قیمت تمام شده 

شیر خام  را با لحاظ نمودن قیمت فعلی  نهاده های دامی تعیین و به

مرحله اجرا بگذارند.


اتحادیه مرکزی دامداران ایران

همینش هم شکر


     با استعانت از خدای بزرگ و ارائه ی مدارک و مستندات لازم  


    در جلسات مختلف تنظیم بازار ، پرونده ی واردات شیر خشک 


    بسته شد.


اتحادیه مرکزی دامداران ایران

فعلا" به به تا چه شود؟


 خبرگزاری فارس خبر داد: با تصویب هیئت دولت


تعرفه واردات 159 محصول کشاورزی افزایش 

یافت .

اتحادیه مرکزی دامداران ایران

چرا؟؟؟؟؟؟


موافقت مجلس با مسکوت ماندن سه ماهه طرح یک فوریتی

انتزاع وظایف بخش کشاورزی از وزارت صنعت ، معدن و تجارت

موجب بلاتکلیفی  تولید کنندگان خواهد شد

                          اتحادیه مرکزی دامداران ایران

اتحادیه مرکزی


    یک عضو کمیسیون کشاورزی: بررسی انتزاع 


     کشاورزی از وزارت صنعت یکشنبه در مجلس 

ممنوعیت واردات شیرخشک همچنان ادامه دارد


ممنوعیت واردات شیرخشک همچنان ادامه دارد
     

وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه واردات شیر خشک همچنان ممنوع است، گفت: قیمت 600 تومان خرید شیر از دامدار برای رسیدن به قیمت واقعی مناسب است و دامداران باید در پی کاهش قیمت تمام شده باشند.
صادق خلیلیان در خصوص جزئیات آخرین تصمیم‌ ستاد تنظیم بازار در مورد شیر و فراورده‌های آن گفت: واردات شیر خشک همچنان ممنوع است و ممنوعیت آن ادامه خواهد داشت.
وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه قیمت خرید شیر از دامدار به 600 تومان افزایش یافته است، افزود: قیمت پایه خرید شیر از دامدار در ابتدای سال 520 تومان تعیین شده بود و خوشبختانه به طور متوسط در کشور به این رقم رسیدیم و از آن نیز عبور کردیم.
خلیلیان گفت: در 6 ماهه دوم سال این قیمت تجدید نظر شد و 600 تومان در برخی‌ استان ها تعیین و مورد توافق هم قرار گرفته است.
وزیر جهاد کشاورزی گفت: فکر می‌کنم این گام دومی که برداشته شده مناسب است تا به قیمت خرید واقعی شیر برسیم.
وی افزود: دامداران نیز باید بهره‌وری و کارایی خودشان را افزایش دهند و نمی‌توانیم قیمت خرید شیر از دامدار را مرتب افزایش دهیم.
خلیلیان افزود: اگر قیمت تمام شده یک منطقه بالاست نمی‌توانیم همان قیمت را برای خرید شیر از دامدار در نظر بگیریم بلکه دامداران هم در پایین آوردن قیمت تمام شده شیر باید تلاش کنند.

وزیر جهاد کشاورزی تاکید کرد: قیمت پایه متوسط کشوری که بهره‌وری در آن لحاظ شده برای خرید شیر از دامدار تعیین می‌شود و همه دامداران باید خودشان را به آن قیمت برسانند. 
خبرگزاری موج    ۲۶ آذر ۱۳۹۰ 

کارخانه‌های لبنی با جوسازی دنبال آزادسازی واردات شیرخشک

رييس اتحاديه دامداران اعلام كرد:


کارخانه‌های لبنی با جوسازی دنبال آزادسازی

 واردات شیرخشک

         

در حالیکه کارخانه‌های لبنی از کمبود شدید شیر خام و بالا بودن قیمت آن به سازمان حمایت اعتراض کرده و کارگروه تنظیم بازار نیز به دامداران فرصت یک هفته‌ای برای تامین کافی شیر خام و به نرخ مشخص داده است، دامداران اعلام می‌کنند امسال هشت و نیم میلیون تن شیر خام تولید می‌شود و حاضر هستند شیرخام را به نرخ 520 تومان مصوب دولت بفروشند، اما نمی‌خرند. 
در حالیکه کارخانه‌های لبنی علت کمبود عرضه شیر پاستوریزه در بازار مصرف را کمبود شیرخام عنوان می‌کنند و خواستار آزاد شدن واردات شیرخشک هستند؛ دامداران تاکید دارند شیر خام به میزان کافی و طبق تقاضای کارخانه‌های عرضه می‌شود اما به دلیل اینکه شیر پاستوریزه پایین‌ترین سود را برای صنایع دارد کارخانه‌ها تمایلی به تولید این محصول ندارند و شیر خام به دیگر محصولات تبدیل می‌شود. اگر کارخانه‌ها از کمبود شیر خام گلایه دارند چطور تولید و صادرات محصولات و فرآورده‌های لبنی به غیر از شیر افزایش یافته است؟! 
مدیرعامل اتحادیه مرکزی دامداران امسال هشت میلیون و 500 هزار تن شیر خام تولید می‌شود که متناسب با تقاضای کارخانه‌ها این محصول به آنها فروخته می‌شود که اگر صنایع تولید شیر پاستوریزه را کم کرده‌اند به دلیل کم شدن سودشان است نه به دلیل کمبود شیر خام ؛ و به این بهانه به دنبال آزاد کردن واردات شیر خشک هستند. 
اما در این میان با اعتراض کارخانه‌های لبنی کار گروه تنظیم بازار برای دامداران فرصت زمانی یک هفته‌ای تعیین کرده است که شیرخام را به میزان کافی و با قیمت‌های مشخص شده این کارگروه بفروشند در غیر این‌صورت جنبه تعزیراتی دارد و برخورد خواهد شد. 
طبق اعلام کارگروه تنظیم بازار هر کیلو شیر خام ممتاز با بارمیکروبی زیر 100 هزار باید 600 تومان، هر کیلو شیر خام با بار میکروبی 100 تا 300 هزار باید 580 تومان، هر کیلو شیر خام با بارمیکروبی 300 هزار تا 500 هزار باید 570تومان، هر کیلو شیر خام شیرخام با بارمیکروبی 500 هزار تا میلیون باید 550 تومان، هر کیلو شیر خام با بارمیکروبی یک میلیون تا دو میلیون باید 530 تومان و هر کیلو شیر خام با بارمیکروبی دو میلیون به بالا که شیر درجه پنجم مصوب می‌شود، باید 500 تومان فروخته شود. 
این در حالی است که رئیس اتحادیه مرکزی دامداران این موضوع را تکذیب ‌کرده و از پایین بودن قیمت خرید شیرخام اعتراض داشته و تاکید دارد در صورتیکه طبق مصوب کارگروه باید هر کیلو شیر خام 520 تومان از دامدار خریده شود میانگین نرخ خرید کشوری به 500 تومان هم نمی‌رسد. 
به گفته سیروس روستا این درحالی است که کارخانه‌های لبنی براساس افزایش قیمت شیرخام مجوز افزایش هشت درصدی نرخ فرآورده‌های لبنی را از سازمان حمایت دریافت کردند اما ماده اولیه را به قیمت مصوب نمی‌خرند ولی محصول خود را به قیمت بالا به مصرف کننده می‌فروشند که در این میان هم تولیدکننده و هم مصرف کننده متضرر شده است. 
وی قیمت کارشناسی تمام شده شیرخام 730 تومان عنوان و اظهار کرد: دامداران راضی هستند محصول خود را به قیمت 520 تومان بفروشند اما کارخانه‌ها کمتر از آن می‌خرند! 
رئیس اتحادیه مرکزی دامداران تصریح کرد: کارخانه‌های لبنی دامداران را به استثمار گرفته و به دنبال آزاد کردن واردات شیر خشک هستند تا با ماندن این محصول روی دست دامدار قیمت خرید را به پایین‌تر حد کاهش دهند. 
روستا گفت: شیر پاستوریزه به دلیل اینکه سود کارخانه‌ها در تولید آن کم شده کاهش یافته است. وقتی یک کیلو خامه 60 تا 70 درصد افزایش قیمت دارد و یک لیتر شیر تنها 20 تومان افزایش قیمت دارند صنایع به تولید فرآورده‌ها ترغیب می‌شوند. 
رئیس اتحادیه دامداران تصریح کرد: کارخانه‌ها به دنبال فرافکنی هستند و الا هر مقدار شیر خام لازم دارند دامداران تولید و تامین می‌کنند. اما شیر پاستوریزه کم شده چون محصولات دیگر سود بیشتر دارند و کارخانه‌ها با جوسازی به دنبال مجوز شیر خشک هستند. 
به گفته وی بالاتر بودن نرخ خرید کارخانه‌ها در برخی موارد به دلیل پایین‌تر بودن بار میکروبی شیرخام و بالاتر بودن ارزش چربی و پروتئین آن است که با تغذیه خاص و هزینه برای دامداران این محصول تولید شده و صنایع از این شیر ممتاز در تولید محصولات پرچرب خود استفاده می‌کنند.
خبرگزاری ایسنا

تحلیلی بر تولید شیرخام در کشور از پیروزی انقلاب اسلامی تاکنون

مقدمه:تا قبل از پیروزی انقلاب اسلامی قسمت عمده ای از نیاز کشور به فرآورده های لبنی نظیر پنیر، کره و شیر خشک از طریق کشورهای بیگانه تامین می شد و ویترین سوپر مارکت‌ها از محصولات داخلی خالی، اما از پنیر دانمارکی، کره هلندی و شیر پاستوریزه ساخته شده از شیر خشک های وارداتی کشورهای اروپایی و ... پر بود. با برنامه ریزیهای انجام شده و اجرای طرحهایی نظیر توسعه عملیات تلقیح مصنوعی و تولید گاوهای دورگ، واردات تلیسه از کانادا و کشورهای اروپایی، توسعه برنامه ثبت مشخصات و رکوردگیری، ‌انجام انتقال جنین، برگزاری دوره‌های آموزشی ،‌بهبود وضعیت مدیریت در دامداریها و در نهایت بهبود وضع تغذیه، افزایش راندمان تولید مثل و افزایش بهره وری در گاوداریهای کشور روند رو به رشد تولید آغاز گردید تا جائیکه در سال 75 کشور در زمینه فرآورده های لبنی به مرز خودکفایی رسید و بعد از آن همه ساله در فصل بهار حتی با عرضه بیشتر شیر به بازار و عدم خرید توسط کارخانجات بحرانهایی را برای دامداران ایجاد 
می‌کرد تا در بهار سال 1388 این بحران به اوج خود رسید که هشداری بود برای دامداران تا در برنامه‌های افزایش تولید خود تامل بیشتری داشته باشند. گرچه براساس برنامه توسعه چهارم می‌بایست میزان متوسط سرانه مصرف مواد لبنی به 160 کیلوگرم ارتقاء یابد، اما به دلائل مختلف، روند افزایش مصرف سرانه با تولید هم خوانی نداشت. لذا قسمتی از تولیدات داخلی به تعدادی از کشورها نیز صادرگردید. 
عدم استمرار حمایت های دولت از یک طرف، ‌عدم تقاضا برای کل تولیدات و فساد پذیربودن شیر از طرف دیگر و علاوه بر آن واردات بی رویه شیرخشک توسط کارخانجات فرآورده های لبنی این صنعت را دچار بحران نمود تا جائیکه رشد 7 الی 8 درصدی تولید شیر متوقف و از پایان سال 89 با رشد منفی روبرو گردید.مشکلات و نارسائیهای موجود:1-دخالت دولت در جلوگیری از اعلام قیمت کارشناسی شیرخام و فرآوردهای شیری و در مقابل عدم دخالت در جلوگیری از افزایش نهاده‌های دامی که عامل اصلی در قیمت تمام شده محصولات می‌باشند. پر واضح است در حالیکه قیمت نهاده های دامی (70 درصد قیمت تمام شده شیرخام) به طور مرتب در حال افزایش می‌باشد و دستگاههای نظارتی کمترین توجهی را به موضوع نداشته و هیچ برخوردی با دلالان و واسطه‌ها که بدون دلیل و غیر منطقی با هر قیمتی نهاده ها را در اختیار دامداران قرار می‌دهند، ثابت نگهداشتن قیمت شیر عین بی منطقی بوده و بزرگترین ضربه را به تولید داخلی وارد نموده و خواهد نمود.زیرا دامداری هزینه های متعددی به عنوان ورودی و محصولاتی به نام شیر و گوشت به عنوان خروجی دارد. پس بهتر است دولت یا دخالت نکند و یا اینکه بر ورودی و خروجی به طور یکسان نظارت و دخالت داشته باشد. برای نمونه قیمت شیر و نهاده های دامی را در پنج ماهه سالهای 89 و 90 در جدول زیر ملاحظه خواهید فرمود.مقایسه قیمت شیر و نهاده های دامی در پنج ماهه اول سالهای 89 و 90
عنوانقیمت در در 5 ماهه اول سال 89قیمت در 5 ماهه اول سال 90درصدافزایش یا کاهشملاحظات
شیر خامسبوسجو   ذرت

4200

1600

2500

2600

4350

3500

4450

4730

5/3

118

78

82

قیمت تمام شده در سال 89 بدون سود مبلغ 5450 و در سال 90 مبلغ 5730 ریال بوده است
یونجهکاه

2200

800

3500

2000

59

150

 

ادامه نوشته

چه خواهند کرد برای نابودی دامدار؟


آنهایی که به بهانه ی حفظ سلامتی مردم بدنبال

 واردات شیر خشک هستند،نابودی تولید کنندگان

 شیر و سلامتی واقعی مردم را نشانه گرفته اند.

نامه به رئیس‌جمهور درباره مشکلات دامداران کشور

رئیس هیئت مدیره اتحادیه مرکزی تعاونیهای کشاورزی دامداران طی نامه‌ سرگشاده به رئیس جمهور مشکلات دامداری کشور مانند اجرایی نشدن بسته‌های حمایتی، قطع ناگهانی یارانه شیر، نبود خرید تضمینی شیر، افزایش قیمت نهاده‌ها و اجرا نشدن قوانین مصوب را مطرح کرده است.

 
به گزارش فارس، رئیس هیئت مدیره اتحادیه مرکزی تعاونی‌های کشاورزی دامداران ایران طی نامه‌ سرگشاده به رئیس جمهور مشکلات دامداری کشور را مطرح و در آن برای رفع آن درخواست کمک کرده است.
متن کامل این نامه به این شرح است:
 
ریاست محترم جمهور جناب آقای دکتر احمدی نژاد
 
با سلام
 
به استحضار جنابعالی میرساند که قبل از انقلاب اسلامی کشوری بودیم کاملا وابسته به کشورهای بیگانه و اغلب مواد غذایی از جمله فرآورده‌های لبنی را در قبال دلارهای نفتی از آن کشورها تهیه می کردیم. به برکت انقلاب، رهنمودهای بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران و در اجرای اصل 43 قانون اساسی، دامداران میهن‌اسلامی بدون هیچ چشمداشتی با تلاش شبانه‌روزی توانستند کشور را در زمینه فرآورده‌های لبنی و گوشتی به مرز خودکفایی رسانده و مدال افتخاری را به تارک نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران بنشانند در مقابل این اقدام شایسته، توقع تعریف و تمجید نداشتند و تنها خواسته ایشان این بوده که مورد بی‌مهری قرار نگیرند نتیجه تلاش آنها منجر به افزایش تولید شیر خام بیش از تقاضا گردید و در پایان سال 1387 منجر به یک بحران شد بنام بحران شیر. زیرا تقاضا برای تولیداتشان نبود و به‌لحاظ فسادپذیری امکان انبار و یا احتکار کردن نیز وجود نداشت.
 
پیگیریها جهت حل مسائل و مشکلات که با اجرای یکی از قوانین تکراری به نام خرید تضمینی شیر خام برطرف می‌گردید به نتیجه‌ای نرسید و متعاقب آن کاهش قیمت خرید شیر خام و پرداخت چند ماهه بهای شیر توسط کارخانجات از یک طرف و نوسان قیمت و افزایش ناگهانی بعضی از نهاده‌های دامی از سوی دیگر آنچنان فشار مضاعفی را بر دامداران وارد آورد که اغلب آنها نه تنها قادر به تامین هزینه‌های جاری خود نبودند که بلکه برای بازپرداخت بدهی خود به شبکه بانکی درمانده و ناچار به فروش تعدادی از دامهای خود شدند. در این بحبوحه طرح اهداف برنامه پنجم توسعه و هدف‌گذاری برای افزایش تولید شیر و تقویت بنگاه‌های زود بازده از محل تسهیلات موجب شد که سرمایه‌گذار داخلی احساس کند که دولتمردان بر اهمیت تولید شیر و گوشت و سلامت جامعه واقف هستند در صورتی که متاسفانه اینهم سرابی بیش نبود که با اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها فشار مضاعفی را بر آنها وارد نمود به صورتی که فقط در بخش حمل و نقل حدود 60 درصد به هزینه‌های حمل و نقل اضافه شد و قیمت نهاده‌های دامی بین 40 تا 200 درصد افزایش یافت و دستگاههای نظارتی همه تلاششان جهت جلوگیری از افزایش قیمت شیر خام بود و کمترین برخوردی با دلال‌ها و واسطه‌ها نداشته‌اند و پیگیریهای مکرر اتحادیه و تشکل‌های مردمی نیز به جایی نرسید.
 
آقای رئیس جمهور قیمت جو نظیر دلار و سکه روزانه افزایش پیدا میکند برای نمونه ظرف مدت 3 روز مبلغ 1300 ریال به قیمت جو افزوده شده است و هیچ دستگاه نظارتی حتی سوال نیز نمی‌کند. علت افزایش چیست و لیکن این در حالیست که قیمت شیر خام طی چهار سال گذشته در پایین‌ترین قیمت یعنی 80 درصد قیمت یک کیلوگرم جو قرار  دارد و افزایش یک درصدی در قیمت فرآورده‌های لبنی چندین متولی دارد مگر این افسار گسیختگی و عدم نظارت در افزایش قیمت علوفه و دیگر هزینة‌ها و تاکید بر حفظ قیمت فرآورده‌های لبنی برای مصرف کننده توسط سازمان هدفمند کردن یارانه‌ها و عدم اجرای قوانین هدفمند کردن یارانه‌ها نتیجه‌ای جز عدم توان بازپرداخت بدهیها به بانک و از بین رفتن ذخایر ژنتیک کشور که روزانه به قیمت گوشت به کشتارگاه‌ها ارسال می‌شود و نابودی اشتغال و دراز نمودن دست گدایی بسوی بیگانگان نتیجه دیگری هم دارد؟
 
جناب آقای رئیس جمهور آیا قوانین مصوب مجلس برای تزئین کتب قانون است یا برای اجرا؟ این سوال را تاکنون کسی پاسخگو نبوده است توقع دامداران هم به جز تقاضا برای اجرای قوانین چیز دیگری نیست. چرا قانون خرید تضمینی محصولات کشاورزی مصوب شهریور ماه سال 1368 در مورد شیرخام و گوشت قرمز اجراء نمی‌شود آیا ارزش این دو ماده خوراکی استراتژیک که به سلامت مردم ارتباط دارد از چغندرقند و سیب‌زمینی و... کمتر است. حتما به استحضارتان رسانده‌اند که طی دو دهه اخیر به دلیل پایین بودن مصرف سرانه فرآورده‌های لبنی در کشور 5 سانتیمتر از قد کودکان کشور کاسته شده است. به لحاظ اهمیت موضوع در قوانین دیگری از جمله قانون نظام جامعه دامپروری مصوب سال 1388 و قانون افزایش بهره‌وری در بخش کشاورزی مصوب سال 1389 بر خرید تضمینی اقلام فوق تاکید شده است مشکل کجاست؟
 
جناب آقای رئیس جمهور
 
ضمنا استحضار دارید که ماده 4 قانون هدفمند کردن یارانه‌ها به صراحت آمده است (دولت موظف است به تدریج تا پایان برنامه پنجساله پنجم توسعه اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی انقلاب اسلامی ایران بعضی از اقلام از جمله شیر را هدفمند نماید) و در تبصره همین ماه آمده است یارانه پرداختی به تولیدکنندگان بخش کشاورزی نباید در هر سال کمتر از سال قبل باشد. علت اینکه قانون اجرا نشده و منافع تولیدکنندگان نادیده گرفته شده است چیست؟
آیا به نظر جنابعالی بدون فراهم آوردن شرایط و تهیه امکانات قطع ناگهانی یارانه شیر و افزایش بدون نظارت قیمت علوفه و نهاده‌های دامی و همزمان فشار مضاعف وزارت محترم بازرگانی به منظور جلوگیری از افزایش قیمت شیر تیشه به ریشه تولید نیست؟ آیا پاسخگوی ضرر و زیان وارده بر تولیدکنندگان شیر و گوشت چه کسی است؟
آیا افزایش مصرف سرانه فرآورده‌های لبنی در پایان برنامه پنجساله چهارم به میزان 160 کیلوگرم که ضامن سلامتی مردم می‌باشد تحقق یافته است؟ در صورتی‌که اجرای آن میتواند تا چند برابر هزینه‌های انجام شده برای یارانه شیر، در بخش دارو و درمان صرفه‌جویی برای خزانه دولت داشته باشد.
 
جناب آقای رئیس جمهور محترم
 
از این دست قوانین اجرا نشده در ارتباط با برنامه‌های پنج ساله کم نیستند آنچه سؤال است اینکه آیا در حکومت جمهوری اسلامی ایران اجرای قانون عدالت است و یا عدم اجرای قانون؟ ما از جنابعالی که پرچمدار اجرای عدالت هستید فقط یک تقاضا داریم و آنهم اجرای قوانین مربوطه که عین عدالت است. البته نه نوش‌داور بعد از مرگ سهراب! از جنابعالی استدعا دارم حسب قوانین فوق‌الذکر دستور فرمایید به منظور حفظ اشتغالهای موجود و تشویق تولیدکنندگان هرچه سریعتر نسبت به اجرای قوانین و حمایتهای تعریف شده در برنامه از تولیدکنندگان اقدام عاجل به عمل آید.
در پایان اینکه قشر عظیم دامدار این سربازان جبهه تولید توقع از رئیس جمهور محترم خود داشته و دستور اکید فرمایید نسبت به اجرای قوانین در کوتاهترین زمان ممکن اقدام عاجل صورت پذیرد. در غیر این صورت مسئولیت خسارت وارده به بخش اشتغال و تولید کشور به عهده دولتمردان خواهد بود.
 
سیروس روستا رئیس هیئت مدیره اتحادیه مرکزی تعاونی‌های کشاورزی دامداران ایران

صنايع لبني شير را از دامداران با اكراه مي‌خرند

رييس هيات مديره‌ي مركزهمكاري‌هاي امور دام:
تمام درهاي اميد به روي دامداران بسته شده است

رييس هيات مديره مركز همكار‌ي‌هاي امور دام با اشاره به آخرين تجمع دامداران در مقابل وزارت بازرگاني اذعان كرد: متاسفانه اين تجمع نيز نتوانست هيچ نتيجه‌ي مثبتي براي ما داشته باشد و تنها باعث تحقير دامداران شد.

دكتر جواد وكيلي گيلاني در گفت‌وگو با خبرنگار دامپروري خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، اظهار كرد: با وجود همه‌ي اعتراض‌هاي ما اكنون نيز برخي از كارخانه‌دارهاي صنايع لبني با اكراه شير را از دامداران تحويل مي‌گيرند و تنها وزارت جهاد كشاورزي در يك اقدام مناسب حدود 400 تا 600 تن شير را از دامداران تحويل گرفته و به شير خشك تبديل مي‌كند.

وي وضعيت دامداران را همچون گذشته نابسامان عنوان و خاطرنشان كرد: هر چند كه در حال حاضر تعرفه‌ي 90 درصدي براي شير خشك قرار داده‌اند ولي به دليل پر بودن انبارهاي صنايع لبني از شير خشك‌هاي وارداتي اكنون احتياجي به دامداران ندارند.

او تصريح كرد: چنانچه اين تعرفه تا مدت زيادي اجرا شده و از واردات شير خشك جلوگيري شود ممكن است در آينده وضعيت دامداران بهبود يابد.

وكيلي گيلاني با اشاره به اينكه تمام درهاي اميد به روي دامداران بسته شده است، ادامه داد: تنها اراده‌ي دولت لازم است تا مشكلات دامداران رفع شود. چراكه در غير اين صورت كاري از وزارت جهاد كشاورزي ساخته نيست و دامداران زير فشار كار كرده و آينده براي آنها تاريك است.

او در پايان با اشاره به افزايش بي‌رويه‌ي قيمت‌ نهاده‌هاي مورد نياز دامداران افزود: متاسفانه در بين همه‌ي اين مشكلات واردات گوشت قرمز نيز همچنان ادامه دارد و حتي شنيده مي‌شود از كشور عراق نيز دام زنده وارد مي‌كنند كه در اين بين تنها اشتغال ايجاد شده در اين بخش و سرمايه‌ي دامداران در حال از بين رفتن است.

هر کیلو شیر باید520 تومان از دامدار خریده شود

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان تهران اعلام کرد: طبق جلسه برگزار شده در استانداری استان تهران و براساس توافق کارخانه‌های لبنی و دامداران باید هر کیلو شیر تا پایان شهریور ماه از دامدار 520 تومان خریداری شود و این توافق‌نامه نیازی به ابلاغیه و بخشنامه ندارد.

سید محمد موسوی اظهار کرد: ‌با توجه به ابلاغیه وزیر بازرگانی به استانداران همه استان‌ها قیمت شیر باید در هر استان براساس تفاهم تشکل‌های دامداران و کارخانه‌های لبنی تعیین شود و تعیین این قیمت در هر استان به معنی اجرا بوده و نیازی به ابلاغیه و دستورالعمل به کارخانه‌های لبنی ندارد چرا که دستورالعمل وزیر بازرگانی قابلیت اجرا در این راستا را دارد.

به گفته وی در جلسات برگزار شده در استان تهران که با حضور روسای جهاد کشاورزی، بازرگانی، معاون برنامه‌ریزی استاندار استان تهران و تشکل‌های دامداری و کارخانه‌های لبنی برگزار شده مقرر شده هر کیلو شیر 3.2 درصد چربی و بار میکروبی تا 500 هزار در میلی‌متر کیلویی 520 تومان از دامدار خریداری شود.

وی افزود: ‌براساس این تفاهم‌نامه به ازای هر 0.1 درصد چربی شیر 50 ریال باید این محصول از دامدار گران‌تر خریداری شود.

موسوی در پاسخ به این که به گفته دامدار این قیمت اجرایی نمی‌شود و هنوز شیر نهایتا کیلویی 400 تومان خریداری می‌شود گفت: جای سوال است که کارخانه‌های لبنی که توافق کرده‌اند چرا به توافق خود پایبند نبوده و چرا این قیمت را اعمال نمی‌کنند که در این راستا بررسی خواهیم کرد.

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان تهران در پاسخ به گفته‌هایی مبنی بر آلوده بودن سبزی‌های تولیدی در استان تهران به دلیل آبیاری با فاضلاب، اظهار کرد: تاکنون گزارشی از آلودگی سبزیجات در استان تهران نداشته‌ایم و سبزی‌های تولیدی در این استان هیچ گونه آلودگی ندارند.

وی خاطرنشان کرد: طبق دور سوم هیات دولت به استان تهران مصوب شد الگوی کشت اراضی تحت شرب فاضلاب خام اصلاح شود که بر این اساس این اراضی که هم اکنون تحت کشت محصولات مختلف غلات و صیفی‌جات، ذرت و ... هستند قرار داشته و طبق طرح تهیه شده در سازمان جهاد کشاورزی استان تهران این اراضی به کشت زراعت چوب و پنبه تغییر خواهند کرد که این طرح تهیه شده و در کمیسیون ماده 32 قانون برنامه چهارم در حال بررسی است اما هنوز مصوب نشده و اعتباری برای آن در نظر گرفته نشده است.

به گفته وی تاکنون هیچ گونه گزارشی از آلودگی محصولات تحت کشت این اراضی ارائه نشده است

کاهش شش هزار تنی تولید شیر خام

تهران  - خبرگزاری کشاورزی ایران

گروه: دام و طیور

طی سه ماهه اول سال جاری، تولید شیر خام در کشور شش هزار تن کاهش داشته است.

به گزارش خبرنگار ایانا، معاونت امور دام وزارت جهاد کشاورزی میزان تولید شیر در فروردین ماه سال جاری را 908 هزار تن اعلام کرد و گفت: این مقدار تولید در مقایسه با سال گذشته که 898 هزار تن بود، دارای افزایش است.

همچنین در بررسی میزان تولید شیر طی اردیبهشت ماه سال جاری، تولید با افزایش 10 هزار تنی از 970 به 980 هزار تن رسید.

در حالی که در خردادماه سال جاری خبر حذف یارانه شیر و تغییر قیمتی این محصول مطرح بود، با کاهش تولید 26 هزار تنی این فرآورده لبنی در کشور مواجه بودیم. به گونه ای که آمار وزارت جهاد کشاورزی نشان می دهد، میزان تولید در سال جاری با 26 هزار تن کاهش نسبت به سال گذشته از 957 هزار تن به 931 هزار تن تنزل پیدا کرد.

گفتنی است، در سه ماهه اول سال گذشته، دو میلیون و 825 هزار تن شیر در کشور تولید شد که این تولید در سال جاری دو میلیون و 819 هزار تن بود که دارای شش هزار تن کاهش در میزان تولید بود.

شیر یارانه ای با قیمت 350 تومان از امروز دیگر دارای مجوز نیست و قرار است عصر امروز با حضور کمیته ای متشکل از اداره کل استاندارد، نماینده سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان، وزارت جهاد کشاورزی، سازمان بازرگانی استان تهران و استانداری قیمت جدید شیر یارانه ای تعیین تکلیف شود.

همچنین معاون برنامه ریزی استانداری تهران اعلام کرد: تصمیمی که امروز بعد از ظهر گرفته می شود، از فردا پنج شنبه در سراسر کشور اجرایی خواهد شد.

لازم به ذکر است، تصمیمهایی مبنی بر تعیین قیمت استانی شیر و اختصاص تسهیلات و یارانه به دامداران چندیست که مطرح شده و امروز بعد از ظهر تکلیف نهایی این محصول نیز مشخص خواهد شد./